Tania

van de Bergh

Coach - RITHA/ECHA Practitioner

Voor wie

Hoogbegaafde kinderen en volwassenen denken anders, sneller, dieper en leven intenser. Dit zorgt voor veel mooie momenten, maar kan ook lastig zijn. Het is belangrijk om in balans te zijn en zowel de voordelen als de uitdagingen te omarmen.

Het is niet van belang of je een IQ test hebt afgenomen, jij weet zelf prima of mijn coaching jou of je kind zou kunnen helpen. Het gaat er om wat je nodig hebt, dus niet per se dat je het label hoogbegaafdheid hebt. Als je jezelf, of je kind, herkent in onderstaande kenmerken en je hebt behoefte aan coaching, mag je altijd contact met me opnemen. 

Tijdens een kennismaking kijken we samen welke hulp passend zou zijn. Dit lijstje is geenszins bedoeld als afvinklijstje, maar eerder ter referentie.

Sterke punten
Mogelijke uitdagingen/problemen
Kan snel informatie opnemen en onthouden
Ongeduld met traagheid van anderen; afkeer van sleur/discipline; verzetten tegen het leren van basisvaardigden; dingen nodeloos complex maken
Weetgierige houding, zoekt naar de betekenis van zaken
Stelt veel vragen; heeft een sterke wil; heeft een zeer brede belangstelling en verwacht dit ook van anderen
Vermogen om tot de essentie van zaken te komen, abstraheren, samenvatten; houdt van het oplossen van problemen en intellectuele activiteiten
Negeert details of laat ze weg; houdt er niet van dingen herhaaldelijk te moeten oefenen; zet vraagtekens bij onderwijsmethoden
Ziet het verband tussen oorzaken en gevolgen
Vindt het moeilijk niet-logische zaken te accepteren zoals gevoelens, tradities of zaken die op het gezag van anderen moeten worden aangenomen
Hecht aan gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid
Moeite met praktische zaken; maakt zich zorgen over humanitaire zaken
Houdt ervan mensen en zaken te organiseren; probeert dingen systematisch te doen
Bedenkt gecompliceerde regels of systemen; kan als bazig, brutaal of overheersend/manipulerend worden gezien
Grote woordenschat, goede verbale vaardigheden; diepgaande kennis waarin leeftijdsgenoten nog niet geïnteresseerd zijn
Gebruikt verbale capaciteiten om situaties te vermijden, eraan te ontsnappen of te controleren; vindt schoolwerk vervelend; wordt als betweter gezien
Is opmerkzaam; heeft hoge verwachtingen; is kritisch op zichzelf en anderen
Is kritisch of onverdraagzaam richting anderen; kan ontmoedigd of depressief raken, perfectionistisch
Scherp observatievermogen; staat open voor ongebruikelijke zaken; is steeds op zoek naar nieuwe ervaringen
Kan overmatig op bepaalde zaken gericht zijn; kan naïef overkomen
Creatief en inventief; pakt zaken graag anders aan
Kan plannen verstoren en zich niet willen bezighouden met wat al bekend is; wordt door anderen als anders en ‘buitenbeentje’ beschouwd
Hoge mate van concentratie en/of lange aandachtsspanne op eigen interessegebieden. Doelgericht gericht gedrag; volhardend
Wordt niet graag gestoord; verwaarloost soms plichten of mensen tijdens geconcentreerde bezigheden; kan koppig overkomen
Gevoelig, hoog empathisch vermogen; de wens om door anderen geaccepteerd te worden
Gevoelig voor kritiek of afwijzing door leeftijdsgenoten; verwacht dat anderen dezelfde waarden aanhangen; sterke behoefte aan succes en erkenning; kan zich anders en vervreemd voelen
Veel energie; alertheid; enthousiasme; perioden van intense inspanning
Wordt gefrustreerd door gebrek aan activiteiten; kan vanuit eigen bevlogenheid de bezigheden van anderen verstoren; heeft constant stimulans nodig; kan gezien worden als hyperactief
Onafhankelijk; werkt graag zelfstandig; vertrouwt op eigen kunnen
Kan de inbreng van ouders of klasgenoten verwerpen; non-conformisme en onconventionaliteit kunnen weerstand oproepen
Brede interesse en vaardigheden op vele gebieden; veelzijdigheid
Kan chaotisch overkomen; gefrustreerd door tijdgebrek; anderen kunnen gaan verwachten dat hij/zij alles kan
Groot gevoel voor humor
Kan situaties in het absurde trekken; humor wordt niet altijd door leeftijdsgenoten begrepen; kan de clown gaan uithangen om aandacht te trekken

* gebaseerd op Webb (2020), Clark (2002)

Enjoy The Best Experience with Us

Procuring education on consulted assurance in do. Is sympathize he expression mr no travelling. Preference he he at travelling in resolution. So striking at of to welcomed resolved. Northward by described up household therefore attention. Excellence decisively nay man yet impression for contrasted remarkably.

Tania

van de Bergh

Coach – RITHA/ECHA Practitioner in Maarssen

Contactgegevens

Deze website is gemaakt door BliepjesWebdesign Maarssen